کوتاه
چرا نورپردازی می کنیم؟   نورپردازی برای روشن کردن سوژه نیست. بلکه برای تاکید بر سطوح، شکل و جنس سوژه و حتی کم جلوه دادن آن است. ما می توانیم با ایجاد سایه روشن، آثاری افسون کننده، زیبا و رویایی خلق کنیم. می توانیم با نورپردازی آگاهانه و هنرمندانه توجه بیننده را به نمای خاصی جلب کنیم....

آموزش نورپردازی در عکاسی

Lighting training in photography

رضا قاسمه
آموزش نورپردازی در عکاسی

چرا نورپردازی می کنیم؟

نورپردازی برای روشن کردن سوژه نیست.

بلکه برای تاکید بر سطوح، شکل و جنس سوژه و حتی کم جلوه دادن آن است.

ما می توانیم با ایجاد سایه روشن، آثاری افسون کننده، زیبا و رویایی خلق کنیم.

می توانیم با نورپردازی آگاهانه و هنرمندانه توجه بیننده را به نمای خاصی جلب کنیم.

می توانیم نمایی را برجسته و چشمگیر و نمای دیگر را بی اهمیت و سرخورده نشان دهیم.

میتوانیم کوتاه را بلند و بلند را کوتاه نشان دهیم.

چاق را لاغر و لاغر را چاق نشان دهیم.

به طور کلی می توانیم ظاهر سوژه را به طور کلی تغییر دهیم.

آیا نمی دانید مهم ترین مطلب در عکاسی نورپردازی است؟

پس با ما همراه باشید!

خرید تجهیزات نورپردازی برای عکاسی

نور پردازی
 

رنگ ها

قبل از هر چیز در مورد اجسامی که می خواهیم عکس بگیریم صحبت می کنیم.

سوژه هایی که مورد نظر شماست خارج از دنیای رنگها نیستند و ترکیب رنگها در کنار هم، عکس را پر از زیبایی و جذابیت می کند.

ولی بحث ما ترکیب نیست و خود رنگ جهت نورپردازی برایمان مهم است.

به نظر شما رنگ سوژه چقدر در نورپردازی تاثیر گذار است؟

آیا می توان برای رنگهای متفاوت شرایط یکسان در نظر گرفت؟

جواب منفی است دوستان.

شما نمی توانید برای یک گربه سیاه و یک خرگوش سپید یک شرایط را در نظر بگیرید.

زیرا تصویر یا بسیار روشن خواهد شد و یا بسیار تیره و یا خاکستری.

پس ما نیازمند به پدیده نورسنجی هستیم و سپس نورپردازی .

وقتی بتوانیم نور را خوب و به جا بتابانیم سفیدی ها به معنای واقعی سپیدند و سیاهیها همیشه و درست سیاهند و اجسام رنگی رنگ طبیعی خود را دارند و حتی  درصد نورسنجی کند که نتیجه عکسی تیره و خاکستریست.

یعنی بعد از نورسنجی برای اجسام سفید و منعکس کننده دیافراگم را یک گام بازتر و برای اجسام مشکی و جذب کننده دیافراگم را یک گام بیشتر ببندیم تا عکسهای ما در نورپردازی موجب مشکل نشوند.

این روشی است برای تمام روشهای نورپردازی.

اموزش نورپردازی در عکاسی

رنگ ها در نورپردازی

سایه ها

چرا عکس های ما با عکس های عکاسان حرفه ای تفاوت دارد؟

وقتی تمام لوازم نور پردازی را در اختیار داریم، چرا عکسهای ما با عکسهایی که در اینترنت یا مجله مشاهده می کنیم، فرق دارد؟

آیا این عکسها ادیت شدند؟

به راستی نه دوستان ، تنها تفاوت شما و عکاسان حرفه ای استفاده بهینه از نور است.

نور خالص سایه هاست و سایه ها رمز زیبایی تصویر هستند و تصویر نتیجه خلاقیت، شناخت و علم عکاس می باشد.

سایه ها به شدت به فضای حسی نورپردازی کمک میکند.

در اینجا به دو نوع سایه بسنده می کنیم. 

سایه پیوسته و سایه افکنده.

 در اتاق آتلیه وقتی سوژه روبروی نور است، بخشی از آن در تاریکی قرار می گیرد و سایه پیوسته ایجاد میکند و وقتی سوژه بین نور و دوربین قرار میگیرد، یعنی وقتی نور اصلی از پشت سوژه یا با زاویه بازتری تابیده می شود سایه افکنده ایجاد شده است.

شناخت این دو روش به راحتی کمکی خواهد بود برای روشهای نورپردازی که در آینده قرار است صحبت کنیم. 


بازی با سایه در عکاسی

کیفیت

کیفیت در نورپردازی به دو نوع سخت و نرم تقسیم می شود.

وقتی نور سخت و نرم را بشناسیم در واقع کیفیت نورپردازی خود را بالا برده ایم.

در نور سخت از نور شدیدتری استفاده می کنیم.

در این حالت سایه های ایجاد شده کاملا مشخص و تند هستند و بافت ها و کناره های تیز تری ایجاد می شود.

در نور نرم، نورها به وسیله تجهیزاتی، پخش شده و شدت نور نرم و ملایم تر است و تضاد بین نور و سایه لطیف و ملایم است.

جهت

جهت به مسیری اشاره می کند که نور را به سوژه می تابانیم.

شناخت جهت ها نیاز است برای نورپردازی.

مثلث نوردهی 

آقای برایان پترسون در کتاب خود بنام  "مفاهیم نوردهی" از سه فاکتور اصلی نوردهی تحت عنوان  "مثلث نوردهی" نام می برد. 

این سه فاکتور اصلی عبارتند از:

1- حساسیت: iso میزان حساسیت حسگر دوربین به نور

2- دیافراگم: میزان گشودگی روزنه عبور نور

3- سرعت شاتر: زمان باز بودن پرده شاتر دوربین

نکته مهم: تغییر در هر یک از فاکتورهای فوق بر روی فاکتورهای دیگر اثر می گذارد.

این به این معنی که نمی توانید یکی از فاکتورها را بدون توجه به بقیه فاکتورها در نظر بگیرید.

خرید تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی

تشابه

می توانید دوربین خود را بصورت پنجره ای که در حال باز و بسته شدندر های آن است در نظر بگیرید.

در این مثال دیافراگم اندازه پنجره می باشد.

هرچه اندازه بزرگتر باشد نور بیشتری وارد اتاق می گردد.

سرعت شاتر همان مدت باز بودن پنجره است.

هرچه زمان باز بودن بیشتر باشد نور بیشتری وارد اتاق می شود.

در همین حال تصور کنید شما در این اتاق بوده و عینک آفتابی بر چشم دارید.

در این حالت حساسیت چشمان شما به نور ، کم می باشد. (حساسیت پایین)

راه های مختلفی برای افزایش نور اتاق وجود دارد.

شما میتوانید زمان باز بودن پنجره را افزایش دهید (سرعتهای پایین شاتر)

یا اندازه پنجره را افزایش دهید (دیافراگم بازتر)

یا عینک آفتابی خود را بردارید. (حساسیت بیشتر)   

اموزش بهترین نورپردازی

پنجره نوردهی

جمع بندی

تسلط بر تکنیک نوردهی مستلزم صبر و کسب تجربه می باشد.

توجه داشته باشید که تغییر هر یک از فاکتورهای نوردهی نه تنها بر نوردهی تصویر بلکه بر جنبه های دیگر آن نیز اثر می گذارد.

تغییر دیافراگم باعث تغییر عمك میدان، تغییر حساسیت باعث تغییر نویز تصویر و تغییر سرعت شاتر باعث تغییر نحوه ثبت سوژه های متحرک میگردد.

امیدوارم از این پست تیم مکث لذت برده باشید، منتظر قسمت های بعدی آموزش عکاسی باشید.

هنوز نظری گذاشته نشده است.

نظر خود را بیان کنید...

افزودن نظر

پرسش جدید
دسترسی سریع